Oleh Nik Nazmi

KUALA LUMPUR, Malaysia--Sejak akhir-akhir ini, persoalan diskriminasi kaum dan pengambilan orang bukan Melayu ke Angkatan Tentera Malaysia (ATM) muncul kembali.

Sebenarnya, perdebatan mengenai kaum dan tentera tidak hanya berlaku di Malaysia.

Pada bulan Jun 2021, pucuk pimpinan tentera Amerika mengadakan perbahasan panas dengan anggota kongres Parti Republikan mengenai apakah tentera AS sedang mengkaji "teori perlumbaan kritikal (CRT)", iaitu teori akademik mengenai ketuanan kaum dan hak istimewa. Di Singapura, isu diskriminasi terhadap orang Melayu di dalam Angkatan Tentera Singapura yang wujud sekian lama telah mendapat liputan meluas.

ATM seperti pelbagai institusi manusia yang lain, pasti terdedah dengan kelemahan manusia, termasuk sifat prasangka dan prejudis.

Namun, adalah salah untuk mengatakan tidak ada perkembangan yang positif dalam hal ini.

Misalnya, sekitar tahun-tahun kebelakangan ini pencapaian Leftenan Jeneral Datuk Stephen Mundaw, Leftenan Jeneral Datuk Dr William Rangit Stevenson dan Mejar Jeneral Datuk Toh Choon Siang.

Selain itu, ketika membahaskan isu ini, Panglima Angkatan Tentera Jeneral Tan Sri Dato’ Seri Affendi Buang telah mendedahkan mengenai pengambilan orang bukan Melayu ke TLDM yang meningkat kepada 18 peratus sepanjang tahun 2016-2020. Bagi TUDM, angka itu meningkat dari 19.5 peratus pada tahun 2019 kepada 24 peratus pada tahun 2020. Secara keseluruhan, pengambilan tentera bukan Melayu ke dalam Tentera adalah 20-25 peratus pada tahun 2017-2020.

Sudah tentu, lebih banyak yang perlu dilakukan untuk menggalakkan penyertaan bukan Melayu di dalam ATM.

Adalah penting untuk tentera kita bukan sahaja dapat melindungi rakyat tetapi juga memiliki anggota yang menggambarkan kemajmukan Malaysia.

Pokoknya kita harus mendengar cerita dan keluhan veteran, anggota tentera semasa dan yang akan datang, mengenai pengalaman hidup mereka dan bukan orang politik semata-mata, dan saling merasakan negara boleh bergerak ke hadapan secara bersama dalam perkara ini.

Sebagai seorang Ahli Parlimen yang mempunyai komuniti besar pengundi anggota dan veteran tentera, saya melihat memerangi prejudis walaupun perlu dan terpuji, hanyalah sebahagian daripada penyelesaian untuk masalah yang lebih besar.

ATM juga berhadapan dengan cabaran mendapatkan golongan graduan dan mereka yang datang dari kelas menengah – termasuk dalam kalangan masyarakat Melayu. Justeru, ia tidak hanya boleh disempitkan menjadi isu kaum semata-mata.

Dalam erti kata lain, ada lagi faktor lain yang tidak menggalakkan kemasukan bukan Melayu ke dalam ATM.

Sekali lagi, bercakap dari pengalaman saya di kawasan saya dengan ramai keluarga anggota tentera dan veteran, kadar gaji anggota ATM sama ada pegawai, pegawai lain-lain pangkat, masih kurang memuaskan.

Dan itu hanya gaji - malahan keadaan persaraan mereka juga perlu diperbaiki. Sebagai ahli Parlimen, saya telah menemui banyak veteran Malaysia yang bergelut dengan kehidupan seharian walaupun telah mencurahkan khidmat mereka bertahun-tahun untuk mempertahankan negara.

Ada yang tidak mendapat pencen kerana pelbagai alasan. Selain itu, mereka juga – terutamanya bagi pegawai berpangkat rendah – sukar mendapat pekerjaan di pasaran awam.

Kekurangan tersebut akan menyukarkan pengambilan anak muda Malaysia, sama ada Melayu dan bukan Melayu - ke ATM, serta termasuk mereka yang mempunyai kelayakan elit.

Lebih-lebih lagi, realiti demografi mesti dipertimbangkan. Pada tahun 2017, PBB melaporkan bahawa Malaysia akan menjadi negara yang "berumur" (negara tua) pada 2030 dan saiz keluarga kita akan menyusut. Jabatan Perangkaan pada tahun itu akan mendapati purata saiz keluarga menurun kepada 4.06 berbanding 4.09 tahun sebelumnya. Di kawasan bandar, angka 3.89 manakala di luar bandar, 4.68.

Ini bermaksud ATM juga akan berdepan dengan kekurangan bakat-bakat dan tenaga kerja yang lebih kecil untuk dimanfaatkan. Ini sekali lagi memperlihatkan keperluan untuk menangani masalah yang saya sebutkan di atas. Jika tidak diselesaikan, maka ibu bapa akan keberatan membiarkan anak-anak mereka menjadi tentera - terutamanya jika konflik meletus di Indo-Pasifik pada tahun-tahun mendatang. Isu ini lebih ketara di kalangan keluarga bukan Melayu yang mempunyai bilangan anak yang lebih kecil berbanding masyarakat Melayu.
 
*Nik Nazmi ialah Ahli Parlimen Setiawangsa*