Hot news

Bahasa

Kebangkitan India Menjadi Kuasa Penyeimbang Serantau Dan Pulangan Kepada Malaysia

KUALA LUMPUR, Malaysia:Lawatan Menteri Luar India S Jaishankar ke Malaysia menjadi platform terbaik dalam mengangkat lembaran pertalian baharu dan memperkukuh domain kerjasama lebih erat dalam kapasiti peningkatan kebergantungan ekonomi dan kesepakatan dalam aspek pertahanan dan keselamatan.
 
0 Comment 11315 view

Usaha Australia Pikat ASEAN Dalam Menangkis Perluasan Beijing

KUALA LUMPUR, Malayia: Persidangan Khas ASEAN – Australia sempena ulangtahun ke-50 pertalian di antara kedua-dua entiti memberikan gambaran jelas kepada negara anggota serantau dan juga kepada kuasa luar terutamanya China.
 
0 Comment 14181 view

AIR - Isu Rakyat

KUALA LUMPUR, Malaysia: Saya sudah lama bawa isu air bersih di Malaysia sejak hampir sepuluh tahun yang lalu sehingga saya pernah disaman oleh syarikat bekalan air kerana saya telah mengkritik perkhidmatan air yang diberikan oleh mereka kepada rakyat. 
 
0 Comment 15259 view

Pekerja Asing Pun Manusia!


KUALA LUMPUR, Malaysia:Sungguh menjijikkan apabila pengilang di Malaysia melihat ia sesuatu yang wajar untuk menempatkan pekerja asing di penginapan yang melanggar piawaian kehidupan manusia dan melanggar undang-undang negara.

0 Comment 17587 view

Utamakan Siasatan Percubaan Mengebom Kereta Siti Kasim

KUALA LUMPUR, Malaysia: Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) mengecam sekeras-kerasnya percubaan mengancam nyawa peguam dan aktivis Siti Zabedah Kasim melalui pemasangan bahan letupan termampat (IED). Bom tersebut ditemui di tayar belakang kereta semasa sedang diselenggara oleh juruteknik kereta. Unit Pemusnah Bom mengesahkan bahawa bom tersebut adalah IED.

0 Comment 27935 view

PSM 25 tahun: Relevan-Berprinsip-Suara Marhaen

KUALA LUMPUR, Malaysia-25 tahun yang lalu, pada 30 April 1998 (Rabu), sehari sebelum Hari Pekerja, kami beberapa orang, antaranya Dr. Nasir, Selvam dan saya, bergerak pergi ke Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) Selangor di Jalan Pekeliling, Sentul, untuk mendaftar sebuah parti atas nama Parti Sosialis Malaysia (PSM).

0 Comment 36459 view

Jangan Biarkan Rasisme Toksik Bangkit Lagi

KUALA LUMPUR, Malaysia-Menjelang Hari Antarabangsa Penghapusan Diskriminasi Kaum, ‘International Day for the Elimination of Racial Discrimination’ yang akan disambut pada 21hb Mac, minggu depan, rakyat Malaysia malangnya dihantui oleh pelbagai isu mencetuskan emosi prasangka  kaum di kalangan masyarakat.

0 Comment 33250 view

Kepelbagaian Di Sabah

KOTA KINABALU, Malaysia-Kewujudan rumah ibadat berbeza agama di lokasi berhampiran antara satu sama lain, memberi gambaran jelas betapa amalan toleransi kaum yang sangat tinggi di kalangan masyarakat pelbagai etnik dan agama di Sabah.
0 Comment 26217 view

Tindakan Menangkap Pelajar Sekolah Menengah Kritik Soalan Peperiksaan SPM Tidak Wajar

KUALA LUMPUR, Malaysia-Susulan dengan penangkapan yang dikenakan ke atas dua remaja lelaki yang juga merupakan pelajar sekolah yang sedang menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) berikutan tular video mereka yang meluaskan rasa tidak puas hati terhadap soalan peperiksaan SPM mata pelajaran sejarah adalah tindakan yang tidak wajar dan kurang tepat.

0 Comment 31285 view

"Jangan Minta Orang Lain Berundur Jika Tak Mahu Letak Jawatan"

KUALA LUMPUR, Malaysia--Pengerusi UMNO dan Barisan Nasional (BN) negeri disaran bersama memikul tanggungjawab terhadap prestasi buruk parti dalam Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15), sekali gus meletakkan jawatan.

0 Comment 37665 view

Tarik Balik Ratifikasi Perjanjian CPTPP

KUALA LUMPUR, Malaysia--Parti Sosialis Malaysia (PSM) mendesak mana-mana pihak yang akan menerajui Kerajaan Malaysia dalam beberapa hari ini, dengan segera menarik balik ratifikasi Kerajaan Malaysia menyertai perjanjian perdagangan CPTPP. Ianya haruslah menjadi tugas pertama Perdana Menteri ke-10 yang baru!
0 Comment 38576 view

Jangan Bersembunyi Di Sebalik Agama Untuk Menjadi PM

Negara telah mengundi, dan buat pertama kali dalam sejarah negara kita, kita mempunyai Parlimen yang digantung. Tiga hari selepas undian dikira, satu negara menanti dengan cemas siapa yang akan menerajui jawatan Perdana Menteri.

0 Comment 58196 view

Wan Junaidi: Dakwaan Majlis Peguam Tidak Berasas

PUTRAJAYA, Malaysia--- Kenyataan media yang dibuat oleh Yang DiPertua Majlis Peguam Malaysia, Puan Karen Cheah yang mempersoalkan kesaksamaan dan keupayaan Pasukan Petugas Khas (PPK) Siasatan ke atas Dakwaan-Dakwaan dalam Buku Bertajuk “My Story: Justice in the Wilderness” tulisan bekas Peguam Negara, YBhg. Tan Sri Tommy Thomas melaksanakan tanggungjawab secara tidak berpihak adalah sesuatu yang tidak berasas dan tidak benar sama sekali.

0 Comment 33076 view